Skip to Content

گزارش مشروح/ تنها بانوی مجتهده در یزد:


کارشناس برجسته خانواده پیرامون نقشه های رنگارنگ غرب برای خانواده های ما گفت : چگونه نسخه ای که بنیاد خانواده در غرب را به اضمحلال کشانده است برای ما می پیچینند!

به گزارش خبرنگاریزدبانو، زهره صفاتی درجمع عزادارن فاطمی درمکتب الزهراء یزد گفت : زندگی بزرگان ما دارای حلقه های معرفتی با افق های روشن تری است که متأسفانه هنوزبه آنها نرسیده ایم.


صفاتی با اشاره به اهمیت برخی مسلک های عرفانی دنیا به الگوهای خاص خود تصریح کرد : درسفری که به واتیکان داشتیم به مکانی رفتیم که دارای بارگاهی خاص متعلق به زنی بود که برای اوارزش خاصی قائل بودند و می گفتند او قدیسه بوده است درآنجا خیلی غصه خوردم که چه وجودهای ارزنده  و چه فرهنگ غنی با پیام های والای ارزشی داریم ولی قدرش را نشناخته ایم!


* چارچوب معنادارارزشی انسان نباید درطول زمان تغییرکند
وی با انتقاد ازافرادی که با تغییر مظاهرزندگی اجتماعی فرهنگ خود را هم تغییر می دهند اظهار کرد : برخی تصور می کنند وقتی مظاهرزندگی درگذر زمان تغییراتی پیدا می کند مرام درست خود را هم باید عوض کنند درحالی که این حالت حیوان است که طبق تحقیقات علمی تابع کور و کر دیگررفتارهای حیوانات دیگر می شود.

 

این بانوی مجتهده خاطرنشان کرد : انسان با شناخت صحیح مسیرزندگی اش نباید چارچوب معنادارارزشی زندگی اش را با تغییراوضاع اجتماعی عوض کند زیرا ارزش ها تا قیامت ارزشند مگر نمی بینید بلند گوی بلند حقوق بشری دردنیا چگونه با سردادن شعارهای زیبای اخلاقی که مورد قبول همه مردم دنیا است مردم را فریفته خود کرده است!

 *دختر فاطمه زهراء زنی درمتن میدان تکلیف با پیام های ارزشی
 صفاتی با اشاره به حرکت تاریخ ساززینب کبری (س) بعد از واقعه عاشورا تصریح کرد : بزرگترین حرکت را بانوی قهرمان کربلا درآن مقطع زمانی با حضوردرمتن میدان با پیام های بزرگ وارزشمند انجام داد کاری که گاهی ازقدرت ازمردان بیرون است و او دختر فاطمه زهرا (س) بود.


*  تشنگان معنویت درجستجوی خانه فاطمه وعلی علیهم السلام

وی با اشاره به منشأ خیرات  و برکات بودن دختر پیامبر (ص) برای کل بشریت خاطرنشان کرد : امروز بشریت دورافتاده ازاصل با همه خطاهایش تشنه معنویت است و خیلی ها ازنگاه  تشیع به خانواده پرسش می کنند و خانه فاطمه (س) دراوج معنویت است کسی که به عنوان انسان کامل افق های روشنی درزندگی اش دارد و منشأ حرکت درجامعه است.
 

این کارشناس برجسته دینی اذعان کرد : ائمه ما درطول زندگی خود منشأ آثارعمیقی شدند واین به خاطرفهم حقیقت قرآن است که طبق فرموده قرآن « بل هوآیات بینات فی صدورالذین اوتوالعلم ..» علم آنچه هست و آنچه درآینده رخ می دهد درسینه آنان قرار گرفته است و فاطمه زهرا (س) یکی ازاین مصادیق است واین حقیقتا حرف بزرگی است.

*  حجاب زن حافظ قداست او
 صفاتی مؤمن آشنا با قرآن را طبق فرهنگ اسلام ازنظررتبه  و درجه  همردیف قرآن و کعبه دانست و افزود : برخی ستر و پوشش زن را برای او محدودیت می شمارند درحالی که این نشان ازارزش شارع مقدس به جنس زن است به طوری که حتی بعد ازمرگش نباید دست نااهلان و نامحرمان به پیکره مقدسش بخورد و امروزاین چه بلایی است که برخی زنان بر سر خود آورده اند؟!

* علی (ع)  و فرزندانش حقیقت و تجلی قرآن 

وی تصریح کرد : مؤمن حقیقت و تجلی قرآن و حضرت امیر (ع) و فرزندانش حقیقت قرآنند و فهم قرآن درگرو فهم زندگی آنان است ووجود فاطمه زهراء خیر کثیری است که همه ابعاد انسانی والهی درحد اعلاء درجه دراین وجود شریف قرار دارد.
 

این مبلغ و کارشناس دینی با اشاره به  اهمیت جایگاه زن درفرهنگ دینی گفت : بهشت با مادرمعنا می شود و رابطه خیرکثیر با فاطمه زهراء تحت عنوان پیوند دهنده نبوت وامامت است وجلوه این خیرکثیردردیگر زنان هم وجود دارد.
 

صفاتی با اشاره به تلاش غاصبان ولایت برای انکارنسب فرزندان فاطمه به نبی اکرم اسلام (ص) گفت : ظرف وجودی فاطمه زهراء 11 امام که همگی فرزند رسول خدا هستند وآخرین آنان امام عصر(عج) است را درخود جای داده است.

* جدایی ناپذیری قرآن و عترت حقیقتی فراگیر و غیر قابل انکار
وی با اشاره به حدیث گرانسنگ ثقلین تصریح کرد : اتحاد قرآن وعترت حقیقت فراگیری است که درکلام پیامبر (ص) برآن تأکید خاص شده است و هرکجا عترت با قرآن نبوده است ثابت شده است که دردرک معنای احکام الهی لغزش و لنگی ایجاد شده است که خواسته اند با ورود به روش هایی چون قیاس یا استحسان آن را حل کنند ولی به خطا رفته اند .
 

وی افزود : خدا می داند که حاکمان جوربا جدا کردن عترت ازقرآن چه چیزهایی به نام احکام دین درست کردند! درحالی که ائمه ما درهمه حوزه ها ریز و درشت احکام الهی را برای ما روشن کرده اند که گاهی ازجورحاکمان ظلم درمخفی گاهها بیان می شد و با دقت عجیبی قرآن را بیان و معنا نموده اند که هرکس غیرآن را درپیش گرفت به انحراف دچارشد.


* جایگاه عترت را باید در وحی بیانی رسول اکرم جستجو کنیم

صفاتی پیرامون جایگاه عترت گفت : درمورد پیامبردونوع وحی هست یکی همان وحی قرآنی و درقالب الفاظ است اما ما دراینجا وحی دیگری هم نیازداریم که به آن وحی بیانی می گوییم که غیرازقرآن است ولی با توجه به فرموده قرآن « وما ینطق عن الهوی ان هو الا وحی یوحی » آن هم منشأ وحی دارد .

وی افزود: دروحی بیانی که درقالب احادیث گهرباررسول اکرم (ص) درلابلای آن خبرازآینده داده شده است  و می توانیم جایگاه عترت را پیدا کنیم که خیلی ازاحادیث پیامبر(ص) درهمان سالهای آغاز بعثت مربوط به ولایت وامامت بود که به آن درجاهای مختلف اشاره می کردند و حتی درجاهایی عملی و کلامی تعیین مصداق نیزنمودند.

* محو احادیث نبوی خیانتی  بزرگ به فرهنگ اسلام

صفاتی با اشاره به تاریخ غم انگیزحدیث اذعان کرد : یکی ازخیانت هایی که به فرهنگ اسلام شد محواحادیث نبوی واعمال ممنوعیت بیان آن توسط حاکمیت جوردربرهه ای طولانی ازتاریخ اسلام بود و متأسفانه اخیرا هم برخی دارند با زیر و رو کردن برخی روایات نبوی درکتبی که جدیدا ازصحاح سته چاپ می شود می خواهند پایگاه شیعه را دردنیا کمرنگ سازند!
 

این خطیب توانا با شاره به اینکه حتی ظاهرقرآن گاهی نیاز به تأویل و تفسیردارد عنوان کرد : حالا با این وصف ببینید درزمان ممنوعیت نقل حدیث و با فاصله ایجاد شدن ازفرهنگ غنی اسلام وجدایی انداختن بین قرآن وعترت چه رخ داد!

صفاتی خاطرنشان کرد : باید باورکرد که با این اوصاف برخی درکربلا دیگرامام حسین (ع) را نمی شناختند! آنوقت می توانیم حکمت وحی بیانی رسول خدا را بفهمیم که آیه « وما ینطق عن الهوی ان هو الا وحی یوحی » نوعی اطلاق دارد یعنی به هیچ وجه پیغمبر درهیچ بیانی ازروی هوی نفس حرف نمی زند و همه سخنانش از وحی است  و خدا به او یاد داده است.
 

وی به رفتار و بیان خاص پیامبر درمعرفی دخترش اشاره کرد و گفت : پیامبر درجایی دست دخترش را بلند می کند و می گوید هرکس او را می شناسد که شناخته وهرکس نمی شناسد او دختر من فاطمه است وازاین کارهدف داشتند .
 

صفاتی با اشاره به برخی مقامات فاطمه زهرا (س) به عنوان یک انسان کامل گفت : خلقت عالم بالذات برای انسان کامل است و اگردیگر انسنها خلق شده اند برای این است که به اوج قله کمال که درانسان کامل تبلوریافته است نزدیک شوند و دیگرانسانها باید گردعلم الگوی تمام عیاربگردند.

* نقش محوری فاطمه (س) درخلقت
وی به تبیین حدیث قدسی « لولاک لما خلقت الافلاک »  پرداخت وگفت :حدیث دلالت گویا دارد که نبود نبی اکرم نه به عنوان شخص که به عنوان انسان کامل باعث عدم خلقت عالم ازسوی خدا بود حالا اگرخلقت علی (ع) به عنوان تداوم هدف اصلی، صحت ، پایه  و بقای کارپبامبرنبود نبی اکرم خلق نمی شد و درنهایت اگرفاطمه به عنوان تداوم نسل امامت که تنها دروجود اوست خلق نمی شد که خلقتش نقش محوری داشت حضرت محمد (ص) وعلی (ع) هم خلق نمی شدند.
 

این بانوی مجتهده با اشاره به بیان مقام وعظمت فاطمه زهراء درمناسبت های گوناگون توسط رسول اکرم (ص) گفت : بارها و بارها ایشان نام فاطمه اش را تابلو می کند حالا تصورکنید با ظلمی که توسط خلفای جوردرمقطع طولانی ازتارخ اسلام نسبت به احادیث نبوی شد چه وقایعی رخ داد این یعنی منقطع کردن وحی بیانی که درجریان اسارت با افشاگری زینب کبری (س) خیلی ها حقیقت را فهمیدند!

وی با اظهار تأسف نسبت به برخی سهل انگاری ها درشناساندن شخصیت فاطمه زهرا و تصریح به مظلومیت ایشان اظهار کرد : کارهایی خوبی درزمینه شناخت ایشان انجام شده است ولی نباید به برخی کارهای سطحی دراین زمینه دل خوش کنیم بلکه باید به دنبال انتقال پیام های ایشان به دنیا باشیم .

* احیای تمدن ناب اسلامی راهی برای بیمه بشریت ازمنجلاب غرب

صفاتی با اشاره به خیانت امروزدنیای غرب درجدا کردن مردم ازفرهنگ ناب نبوی، علوی و فاطمی خاطرنشان کرد : اگربه دنبال احیای فرهنگ و تمدن اسلامی نباشیم و به ترویج ایده های نبوی وعلوی و فاطمی دردنیا نبپردازیم لعابهای دروغین فرهنگ غرب انسانها را درخود غرق خواهد کرد!
 

وی با انتقاد شدید ازروی آوردن برخی ازمردم به عرفیات غلط دورازعقل و شرع اذعان کرد : چگونه گناه را به اسم عرف می توان عادی کرد و کی شارع مقدس این کار را می پذیرد! درحالی که امام کاظم (ع) می فرمایند : اگرمردم به سوی گناهانی که درگذشته رخ نمی داده است روی آورند خداوند بلاهایی نازل می کند که ازآن به مصائب جدید یاد می شود.
 

وی درتبیین اندیشه شوم فرهنگ غربی گفت : آنان مسائل را عوض کرده اند و تعریف ها را به هم ریخته اند و جامعه شناسانشان قرارگرفتن دو جنس مخالف کنار هم بدون ازدواج یا قرارگرفتن دو همجنس کنار هم را خانواده تعریف کرده  و این رسوم خلاف فطرت و دین را به رسمیت شناخته و حقوق شهروندی برایشان قائل شده اند!

* نسخه پیچیده غرب برای ما فاسد و تاریخ گذشته است!
 صفاتی با اشاره به فرو رفتن غرب درباطلاق فرهنگ فاسد خویش اظهار کرد : چگونه نسخه ای که بنیاد خانواده درغرب را به اضمحلال کشانده است برای ما می پیچینند وازجمله معضلاتی که دنیای غرب امروز به طورجدی با آن روبرو شده است بحث خانواده و انقراض نسل است  و ما مراقب باشیم دنبال آنان حرکت نکنیم !
 

وی با هشدار نسبت به برهم خوردن موازنه جمعیتی گفت: درسال 57 که اوج بحث کنترل جمعیت بود کتابی درزمینه احکام آن تهیه کردیم و خود من صراحتا آن زمان کنترل جمعیت را حرام اعلا کردم زیرا برخی برنامه ها ی پیشگیری ازبارداری که رایج بود به عقیده خود کارشناسان غیرقابل برگشت بود به نحوی که حتی دربالاترین لابراتورهای دنیا  امکان بازگشت مجدد به سیرفرزند آوری نداشت.

این کارشناس برجسته دینی افزود :  نرخ اقلیت های دیگر نسبت به جمعیت شیعه بالا است واین خطرجدی است البته ما موافق یک جمعیت درست هستیم ولی گرفتن مدال درزمینه محدود سازی جمعیت چه پیامی دارد ! درحالی که آمریکا از50 سال پیش برای تنظیم درست جمعیتش سیاستهای اصلاحی درپیش گرفته است! واکنون برخی کشورها به شدت با بحران جمعیت روبرو شده اند!

*جای سنت های نبوی وعلوی و فاطمی درزندگی ما کجاست؟

صفاتی  افزود : این مشکلات مال غرب است؛ ما که اسلام را داریم یعنی همه چیز داریم و باید دولتمردان تمام تلاش خود رابرای قوانین حمایتی دراین زمینه به کار گرفته  و خانواده را جدی بگیرند.
 

وی با اشاره به مفتخربودن دارالمؤمنین یزد پیش ازانقلاب به دارا بودن پایین ترین رقم طلاق گفت : امروز شهر یزد دربحث طلاق دارد به رده های اول می رسد آیا ما با احکام خدا شوخی داریم؟! کجا رفته است سنت های نبوی وعلوی و فاطمی که سرلوحه زندگی قرار می دادیم کجا رفته است دستورات الهی چرا فاصله گرفته ایم !


با توصیه به پرهیز ازچشم  و هم چشمی درخانواده ها عنوان کرد : دردنیا هرکس برای حفظ فرهنگش به روش های گوناگون به دنبال یافتن افتخارات کهن و منسوب ساختن آن تمدن به اجداد خویش  است و با صنعت توریست و قالب های هنری خاص برای اعلام آن به دیگران اقدام می کنند آنوقت ما فرهنگی ناب و عمیقی را که دردست داریم  و ازآن خودمان است را ازدست بدهیم!

* شیخ محمد تقی بافقی ها برای حجاب  لطمه خوردند ما چه کرده ایم؟
صفاتی ازشهر یزد به عنوان شهربزرگان و شخصیت های برجسته ای چون حاج شیخ عبدالکریم  و شیخ محمد تقی بافقی و..یاد کرد و تصریح نمود : ما نام این شخصیت ها را درابتدای شهرهایمان تابلو می کنیم مثلا به شهرصاحب عروه خوش آمدید آیا براستی تفکر صاحب عروه کجاست؟! ما داریم به کجا می رویم ؟!

این کارشناس برجسته حوزه زنان  افزود : آیا کسی مثل حاج شیخ عبدالکریم حائری که به او افتخار می کنیم متقی نبود یا شیخ محمد تقی بافقی کسی نبود که به خاطراعتراض و ممانعت و ایستادگی درمقابل حضوربی حجاب خانواده شاه درحرم حضرت معصومه (س) مورد ضرب و شتم و تبعید قرار گرفت آیا ما مسلمانها امروزچه می کنیم و چه ظیفه ای داریم ؟


وی با اشاره به اقدامات ارگانهایی چون نیروی انتظامی درمقابله با معضل بی حجابی خاطرنشان کرد: مگرحکومت وارگانهای دولتی چقدروظیفه دارند و چقدرمی توانند جلواین مشکل را بگیرند و با آن مبارزه کنند حالا یا با جریمه یا با محکمه و..؟! ما باید برای اصلاح عقاید جوانان برخیزیم و رسالت خود را دراین زمینه به طورجدی انجام دهیم .
 

صفاتی با توصیه جدی به طلاب نسبت به برنامه ریزی واقدام مؤثردراین زمینه با زمان شناسی و مخاطب شناسی  گفت : دیپلماسی گفتگو را یاد بگیرید و دردانشگاهها با راه انداختن کرسی های گفتمان خطرابزاری شدن زن را تابلو کنید همان چیزی که روزی شهید مطهری به آن هشدارمی داد و بدانید ما با داشتن اسلام دراین زمینه دستمان باز است.

انتهای پیام/




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری