Skip to Content



اینکه بازار فروش لوازم التحریر در دست کشورهای آسیای شرقی و من جمله چین باشد اگر به اقتصاد ما ضربات سنگینی وارد می کند و بر آمار بی کاری می افزاید، طرح های غیر بومی و در بیشتر اوقات در تضاد با ارزش های ملی – مذهبی ما فقر فرهنگی را به جای خواهد گذاشت که مزدوج شدن این دو پدیده نامبارک، فرزندی جز از خود بیگانگی فرهنگی و افتادن در دره فقر اقتصادی چیزی در پی نخواهد داشت.

به گزارش یزدبانو به نقل از طنین یاس؛ اقتصاد مقاومتی، خرید کالای ایرانی، مقابله با نفوذ فرهنگی، تبیین و گسترش فرهنگ ایرانی – اسلامی اینها دغدغه هایی است که بخش فرهنگی جامعه چند سالی است با آن دست به گریبان است و این مهم با  رسوخ بی در و پیکر نمادهای ضدارزشی و یا عناصر فرهنگیِ در تقابل با ارزش های ملی – مذهبی ما به خانواده ها، این دغدغه مندی وارد حریم خانه ها شده است.

یکی از راه های نفوذ فرهنگ در قشر نوجوان و جوان که تأثیرگذاری بر تفکر و آینده نگری آنها داشته و بستر سازی مناسب برای نفوذ و استحاله فرهنگی دشمنان انقلاب اسلامی است، فرهنگسازی غیربومی و ضدارزشی از طریق البسه و لوازم التحریر - نوشت افزار-  است.

لوازم التحریری که دانش آموز ایرانی از سنین 6 سالگی تا 18سالگی از پیش دبستانی تا دوران دبیرستان هر لحظه با آن در ارتباط است و به عنوان بخشی از داشته های مؤثر او در فرایند زندگی و آموزش از آنها متأثر می شود.

 نوشت افزاری که با عکس هایی بدلباس از پرنسس های کارتونی، با تصاویری خشن از دیوها و کاراکترهای عجیب فضایی و تخیلی رنگ و لعاب پیدا کرده و سیطره خود را از روی کولی ها و  کیف های دانش آموزان تا جلد دفاتر و طرح مدادها و .. رسانده است شاید در ظاهر تصاویری جامد و سرد باشند اما در واقع سیالی گرم و تأثیرگذار بر نوع تفکر و خواسته های کودک و نوجوان خواهند بود.

اینکه بازار فروش لوازم التحریر در دست کشورهای آسیای شرقی و من جمله چین باشد اگر به اقتصاد ما ضربات سنگینی وارد می کند و بر آمار بی کاری می افزاید، طرح های غیر بومی و در بیشتر اوقات در تضاد با ارزش های ملی – مذهبی ما فقر فرهنگی را به جای خواهد گذاشت که مزدوج شدن این دو پدیده نامبارک، فرزندی جز از خود بیگانگی فرهنگی و افتادن در دره فقر اقتصادی چیزی در پی نخواهد داشت.

باید در نظر داشت که لوازم التحریر به عنوان در دسترس ترین وسیله دانش آموزان و از واجبات تحصیل، پیوند محکمی با فرهنگ دارد، چه فرهنگی مادی و چه فرهنگ معنوی ما و حفظ هر دوی این عناصر در عرصه کنونی که دچار شبیخون فرهنگی شده ایم، از اهم واجبات است.

تعریف فرهنگ

برای فرهنگ حدود 250 تعریف ارائه کرده اند. از جمله: مجموعه دست آوردهای مادی و معنوی هر جامعه، اعم از دانش، هنر، اخلاقیات، قواعد، آداب، رسوم، عادات و دیگر قابلیت های اکتسابی که از نسلی به نسل دیگر انتقال می یابد.

تعاریف مختلف و متفاوت از فرهنگ بیانگر این است که تمام دست آوردهای مادی و معنوی بشر در طول تاریخ در قالب اصطلاح فرهنگ قابل تعبیر است.

فرهنگ مادی و فرهنگ معنوی

در تعریف فرهنگ تمامی آن چیزی است که عینی و ملموس است؛ مانند آثار هنری، دست آوردهای صنعتی، بناهای تاریخی، خط، موسیقی و...و فرهنگ معنوی (غیر مادی): عقاید و رسوم، علوم و معارف، ارزش ها و اندیشه ها، اخلاقیات و...را شامل می شود.

باید توجه داشت که فرهنگ مادی معمولاً تحت تاثیر فرهنگ معنوی رشد می کند زیرا نوع نگرش به هستی و جهان و ارزش های حاکم بر جوامع در ساخت ابزار جدید برای امور زندگی به انسان جهت می دهد.

فرهنگ دارای خصوصیاتی است که طول حیات آن وابستگی به حفظ آنها دارد. فرهنگ آموختنی و اکتسابی است از این رو باید از طرق مختلف رسانه و مکتوبات و انتقال سینه به سینه این میراث بزرگ را حفظ کرد. فرهنگ زنده است  و همین زنده و پویا بودن آن است که تأثیرگذاری و تأثیرپذیری در آن غیرقابل اجتناب می شود. فرهنگ هویت دهنده است یعنی تنظیم کنندة روابط اجتماعی و تضمین کنندة نوع بینش و نگرش فرهنگ است.

حال با این اوصاف می توان گفت که تولید کنندگان لوازم التحریر ایرانی با نمادهایی قوی از فرهنگ ایرانی – اسلامی موجود زنده اما زخمی فرهنگ 8 هزار ساله ما را به نوعی از طرق بصری در گستره آموزش و پرورش و حتی بالاتر از آن در میادین مختلف علمی و آموزشی انتقال می دهند .

 این منتقل کنندگان و مولدان فرهنگی باید در نظر داشته باشند که صرف تولید داخلی برای نجات اقتصاد نباید با خاموش کردن چراغ ارزش ها و فرهنگ بومی صورت گیرد از این رو در تولیدات خود هر آنچه بیشتر به داشته های فرهنگی خودمان توجه کنند.

همچنین والدین به عنوان سرپرست کانون خانواده و هدایت کننده افکار فرزندان خود با الزام کردن خودشان به خرید لوازم ایرانی که نقش و نگاری از فرهنگ بومی ما را در خود دارد به این فعالان جبهه فرهنگی – اقتصادی کمک کرده و آنها را برای پیشبرد اهداف شان همراهی کنند.

از سویی دیگر دولت، بازرگانان و سرمایه گزاران بخش لوازم التحریر باید به این نکته مهم توجه داشتند باشند که تولید لوازم التحریر ایرانی با مواد اولیه وارداتی نمی تواند ما را به تولید ملی نزدیک کند بلکه فقط کالایی ایرانی آن هم با کیفیت های مختلف بر اساس کیفیت مواد اولیه مصرفی وارداتی را وارد بازار می کند و این با اقتصاد مقاومتی تفاوتی فاحش دارد. به راستی سهم ایران از بازار جهانی 226 میلیارد دلاری ، نوشت افزار چقدر است و در کشور ما که سالیانه در بخش مدادرنگی نیازمند 5 میلیون  قراص مدادرنگی هستیم سه کارخانه تولید کننده ما با تولید 200 هزار قراص تولید چقدر نقش آفرین هستند! اینها مواردی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

در انتهای این گزارش به معرفی برندهای لوازم تحریر ایرانی می پردازیم:

#آبرنگ_و_گواش_و_خمیر_بازی : آریا

#پوشه_دکمه_دار: پاپکو

#تراش: قاصدک، آوای تحریر ، فکتیس

#پاک_کن: قاصدک ، آزاده، تحریران، پارسی ، پارسا، پاک ایران، فکتیس ، پلیکان، کنکو، آفتاب

#پرگار : فکتیس، آذران تحریرات

#چسب_ماتیکی: رازی

#چسب_تحریر (نواری): رازی

#چسب_نواری_پهن: رازی

#چسب_مایع: آهو ، رازی، استحکام، کاسپین، رازی، نقشینه چسب تهران، چسب کار، بن، جلاسنج، دلتا

#خودکار: صفاکیان (از همه خودکارها ایرانی‌تر است )، پاپکو، شهاب، استالیش

#خودکار_رنگی_فانتزی: پاپکو، کیان

#خط_کش: قاصدک، آزاده، آذران تحریر، صریر، تحریران، آوای تحریر، آفتاب

#ظرف_چاشت: آزاده، آریا

#پاستل ( مدادشمعی): آریا

#دفتر: صالح، آفتاب، آزاده، روشنا، فطرس، اعلايی، آرش، بچه‌هاي آسمانی، پرسام، مهتاب، خليج فارس، رويش، يارمهدی، سروش، فاطمی، قاصدك، طرفه، ايام، هدهد، حديث نينوا، ايما، گلدسته، روح الله، اسپی‌كوه، ريحانه، دفتر کلاسور دوکا، مهرو ماه

#جامدادی: یارمهدی، سهند، قاصدک، پاپکو، دارا و سارا، شکرستان، آفتاب

#سوزن_منگنه: یزد منگنه

#کوله_پشتی: یارمهدی، پاپکو، سینا جستجو، ثنا و ثمین، دارا و سارا، شاهنامه آفتاب

#کلیربوک : پاپکو

#کاور_کاغذ: پاپکو

#مداد_اتود: خرم، بیک، بی یور فور، پلیکان، تحریران

#ماشین_حساب: پارس حساب

#مداد: آفتاب، پارس مداد، لاکپشت، بیست، آزاده، قاصدک، آریا، استایلیش، فکتیس، پارس تحریر

#مدادرنگی: آفتاب، پارس مداد، لاکپشت، آریا، دایناسور، بیست، فکتیس ، آزاده، لی پن، استایلیش، امپراتور، یوگی، سی بی اس ایرانی، روزنامه ای بیست، روزنامه ای من، روزنامه ای سبز، مداد سبز

#لاک_غلط_گیر: استایلیش ، پلیکان ایران

#لوازم_تحریر : قاصدک، کانون پرورش فکری، شکرستان، آفتاب

نکته: نشان های پلیکان ایران، فکتیس، استایلیش، پاپکو، بیک و کنکو ایران تولید می شوند اما #تحت_لیسانس هستند و در اولویت دوم خرید هستند.
انتهای پیام/ش




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری