Skip to Content

ایده نو دو بانوی یزدی برای شکوفایی استعداد کودکان؛


«برنامه نویسی کودکان و نوجوانان» ایده ای تازه دو بانوی یزدی است که ایران برای استعدادیابی فرزندانش تاکنون از آن محروم بوده است.

به گزارش یزدبانو،  الهه نخعی، مبتکر جوان یزدی که در رشته الکترونیک تا مقطع کارشناسی در دانشگاه آزاد اسلامی یزد تحصیلات خود را ادامه داد.

وی به دلیل علاقه مندی به برنامه نویسی و وب پس از 6 سال فعالیت و مطالعه در این رشته با یک ایده نو و به همراه دوستش حمیده نگهدار در سال 98 شرکتی با نام داده پردازان ورتا در پاک علم و فناوری یزد راه اندازی کرد.

«برنامه نویسی کودکان و نوجوانان» ایده ای نویی است که علیرغم اجرای مشابه ان در دیگر کشورها، ایران از آن محروم است و استعدادهای درخشانی به خاطر نبود این آموزش ها از صف نخبگان بیرون رانده می شوند اما این دوبانو یزدی این امر را در کشور محقق کردند.

***آموزش مجازی؛ نیازی که با شیوع کرونا بیشتر حس شد

الهه نخعی در گفتگو با خبرنگار یزدرسا در خصوص کار و فعالیتش در این زمینه اظهار کرد: زبان برنامه نویسی کودکان و نوجوانان علیرغم اینکه پیشینه آن به سال 2013 برمی گردد اما در کشور ایران به عنوان یک رشته جدید شناخته می شود و دلیل خلق این رشته هم سرعت زیاد جوامع به سمت نرم افزاری شدن فعالیت ها و کمبود نیروی نرم افزاری است.

این مبتکر یزدی افزود: این نیاز به ویژه در دوران شیوع کرونا بیشتر از هر زمانی احساس شد و قبول کردن این نیاز از سوی والدین، آموزش و پرورش و حتی مسئولان کمتر مورد توجه قرار می گرفت.

وی ادامه داد: گاهی فردی بعد از گذران دوران مدرسه آگاهانه یا ناآگاهانه وارد رشته های برنامه نویسی می شود و بعد از چندین سال تحصیل دانشگاهی و هزینه های هنگفت بعد از فارغ التحصیلی بدون اینکه بتواند وارد بازار کار شود می فهمد اصلا استعدادی در این زمینه ندارد و عملا تحصیل وی بلااستفاده و بی فایده می ماند اما با ورود به این حوزه یعنی برنامه نویسی کودکان و نوجوانان فرد از دوران کودکی استعدادهایش شکوفا می شود و حتی اگر کسی در رشته برنامه نویسی هم استعدادی نداشته باشد می توان با ان تفکر الگریتمی که در ذهنش به وجود می اید دیگر استعدادهای دیگر او شکوفا شود و مثلا نقاش خوب یا معلم خلاق شود.

***برنامه نویسی کودکان؛ کدنویسی کودک مقابل یک صفحه سیاه نیست

نخعی با بیان اینکه شاید انچه که با عنوان آموزش برنامه نویسی به کودکان در اذهان خطور پیدا می کند این باشد که کودک قرار است از بازی های کودکانه دور شود و در مقابل یک صفحه سیاه شروع به کد نویسی کند گفت: حقیقت این است که زبان برنامه نویسی اسکرچ بر پایه زبان برنامه نویسی بلاکی و بدون هیچ کدنویسی انجام میشود در ضمن اینکه وابستگی کودکان به گوشی و تب لت هدفمند می شود.

این کارافرین جوان اذعان کرد: از یک سو دغدغه والدین امروز وابستگی کودکان به وسایلی چون تب لت و موبایل است و اصلا در کشور ما به دغدغه نگاه نمی شود در صورتی که آسیب آن در دوران نوجوانی و زمان تحصیل دانشگاهی بروز و ظهور پیدا می کند و از سوی دیگر رشد کلاس های استعدادیابی است که هیچ نتیجه ای در آینده کودکان ایجاد نمی کنند و خروجی در انتخاب مسیر موفق فرد ندارند.

***آموزش کودکان با بازی و انیمیشن سازی

وی با بیان اینکه با مطالعه بر روش کشورهای اروپایی، این رشته را بومی سازی کرده ایم گفت: مطمئنا از آموزش محض مانند آموزشگاهای چرتکه، رباتیک درامد خوبی عاید اموزشگاه ها می شود اما شرکت ما بر اساس کار مطالعاتی است و به همین خاطر هم هنوز به درآمد مطلوب نرسیدیم اما امیدواریم با نگرش جامعی که برای این کار در تمام کشور داریم بتوانیم آینده خوبی را رقم بزنیم.

نخعی افزود: این رشته با آموزش مبتنی بر بازی شروع می شود و خروجی آن بازی سازی و انیمیشن سازی است بطوریکه کودک بدون اینکه خودش متوجه شود مانند پازل یک انیمیشن یا بازی را خلق می کنند.

وی با بیان اینکه متوسط سن برنامه نویسی ایران بین 28 تا 32 سال است تصریح کرد: در حال حاضر یک فرد خواسته یا ناخواسته وارد رشته کامپیوتر می شود که بعد از گذراندن مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و بعد از طی کردن خدمت سربازی، وارد بازار کار شود و مثلا بعد از یکی دوسال کار ناموفق به این نتیجه برسد که اصلا او برنامه نویس خوبی نیست که این واقعا ضربه سنگینی هم فرد و هم پیشرفت جامعه می زند.

این مبتکر یزدی تشریح کرد: مبانی کامپیوتری که در ترم یک لیسانس اموزش داده می شود، کودکان در ترم یک و دو این رشته با بازی کردن و بازی ساختن بدون اینکه متوجه آموزش باشند فرا می گیرند و در مراحل بعد وارد زبان های برنامه نویسی می شوند و یک کودک در همان مرحله یک و دو متوجه می شود که تفکر الگریتمی برای نرم افزار و برنامه نویسی دارد یا خیر.

***ارائه آموزش مجازی درست برای اولین بار در یزد

این بانوی یزدی با عنوان اینکه یکی از ایده ما اموزش مجازی بود که پیش از کرونا این آموزش درک نمی شد و حتی ناممکن تلقی می شد ابراز کرد: خوشبختانه با هر سختی که بود با اموزش و پرورش در این خصوص به تفاهم رسیدیم و متوجه شدند که پیشنهاد ما برای درامدزایی نیست در حالی که همه مدارس ما از ابتدای شیوع کرونا حتی برخی معلمان از کوچک ترین تکنیک های آموزش مجازی خبر ندارند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 13 کلاس بصورت مجازی در بخش های مختلف فعال هستند عنوان کرد: با شیوع کرونا ویروس، دوره های اموزش مجازی شرکت، 5 روز بعد از تعطیلی کلاس های حضوری آغاز شد و جالب است برخی معلمان و دانش آموزان که در کلاس های مجازی ما شرکت کرده اند تازه تفاوت و مفهوم آموزش انلاین رو متوجه شدند.

***از درمان تا فرهنگ سازی کودک با آموزش برنامه نویسی

نخعی با بیان اینکه بازی هایی که از طریق کودکان ساخته می شود تا نود درصد مربوط به خلاقیت خود کودک است گفت: یکی از روش های درمانی کودکان، بازی درمانی است که این رشته خیلی خوب می تواند در بروز دغدغه ها و مشخص شدن مشکلات کودکان کمک دهنده باشد حتی بسیار از آموزش های شهروندی و فرهنگ سازی ها می تواند از طریق رشته انجام شود.

بانوی مبتکر یزد با بیان اینکه مسائل شهروندی در حوزه پسماند و بازیافت، مقابله با کرونا، مسائل ایمنی و اتش نشانی و فضای سبز از طریق زبان برنامه نویسی کودکان و نوجوانان قابل آموزش است ابراز کرد: در یزد تنها از شهر هوشمند فقط نصب دوربین ها نصیب مردم شده در صورتی که مفاهیم شهر هوشمند بسیار گسترده و عمیق و نیازمند سال ها کار اموزشی و فرهنگ سازی است که روش برنامه نویسی، کودک را با جستچو و نوجه به محیط اطراف، ارتقای حس مشارکت و خلق یک نظر در این امر توانمند می کند.

***استعداد جنسیت و گروه و شخصیت نمی شناسد

وی با اشاره به اینکه شروع کار برنامه نویسی کودکان از سن 8 سال به بالا است خاطرنشان کرد: این سرفصل های در کشورهای اروپایی از 4 سال اموزش داده می شود و در حال حاضر ما به صورت آزمایشی کار را بر روی کودکان 6 و 7 ساله هم شروع کردیم اما با توجه به شرایط کرونایی و عدم امکان بهره مندی از اموزش انلاین برای این کودکان، با وقفه می توان برای این گروه سنی برنامه ریزی کرد.

نخعی با بیان اینکه بیشتر فراگیران ما قشر دانش اموز هستند و چه خوب است این رشته در قالب دروس مدارس وارد سیستم آموزشی ما شود خاطرنشان کرد: اگر این رشته بصورت خصوص ارائه شود به تبع بسیاری از کودکان از آن بی بهره می شوند و تنها افراد خاص وارد این رشته می شوند اما  حقیقت این است که استعداد جنسیت و گروه و شخصیت نمی شناسد و چه بسا که استعدادهای بسیار خوبی در میان اقشار کم برخوردار جامعه نمود پیدا می کنند.

وی ادامه داد: علیرغم درخواست بسیاری از مدارس غیر انتفاعی برای بهره مندی از این رشته درخواست آن ها را قبول نکردیم چرا که معتقدیم این رشته قبل از اینکه به عنوان یک برند یا یک شغل برای مدارس غیر انتفاعی محسوب شود بایذ به عنوان یک ابراز استعدادیابی و توانمندسازی در دسترس همه دانش اموزان و کودکان باشد.

***چالش های این رشته نوپا

این بانوی یزد افزود: از یک سو مدارس دولتی هزینه این دوره ها را برای والدین زیاد می دانند در حالی هزینه یک ترم اموزش این رشته به اندازه یک پیتزای 4 نفره هم نیست از سوی دیگر برخی مدارس غیرانتفاعی با استدلال بر اینکه دستمان برای همکاری به سوی مدارس دولتی دراز است کار ما را بی کیفیت یا بی فایده تلقی می کنند.

وی با بیان ایکه برای اولین بار برای استمرار آموزش حتی شبکه اجتماعی هم راه اندازی کردیم گفت: کلاس های اموزشی مانند چرتکه یا رباتیک یا حتی یک کلاس هنری مثل نقاشی کودک تا زمانی که سرکلاس ها حاضر است درگیر این موضوع است و مانند سایر اموزش ها، این فراگیری خارج از محیط آموزشگاه دنبال نمی شود اما ما با راه اندازی شبکه اجتماعی ضمن ایجاد پل ارتباطی بین کاراموز، آنها می توانند خروجی بازی ها و انیمیشن های خودشان را به اشتراک بگذارند و حتی مشکلات و مسائلشان را در انجا مطرح کنند و با مشورت، نقدپذیری و نظرپذیری مشکلشان را حل کنند.

***بومی سازی محتوای برنامه نوسی کودکان برای اولین بار

این مبتکر یزدی با بیان اینکه همه آموزشگاه های برنامه نویسی از یک محتوا کپی شده به نام اسکرچ استفاده می کنند اما ما برای اولین بار سعی کردیم همه محتوا ها را به سمت بومی سازی و هدفمند هدایت کنیم ابراز کرد: این شبکه اجتماعی تنها مختص کاراموزان شرکت ما نیست و سایر فرگیران موسسات و شرکت ها در کشور هم می توانند وارد این شبکه اجتماعی شود.

وی با اشاره به اینکه این شبکه اجتماعی حتی می تواند برای مربیان هم مفید باشد اذعان کرد: بسیاری از مربیان با استعدادهای خوب در کشور بخاطر عدم حمایت از جانب اموزشگاه ها شاید نتوانند مطالب خودش را به درستی ارائه کند که این شبکه اجتماعی این فرصت را ایجاد می کند که یک مربی با ساخت اموزش مجازی، مطالب خود را در این شبکه به فروش برساند.

***بازاریابی و تبلیغات؛ بزرگترین چالش

نخعی با بیان اینکه بزرگترین چالش ما موضوع بازاریابی و تبلیغات است گفت: تاکنون جلسات متعدد با بنیاد نخبگان، سازمان فرهنگی اجتماعی، آتش نشانی و آموزش و پرورش برگزار کردیم و حتی مقرر شد اولین پویش برنامه نویسی دانش اموزی را در ایران آغار کنیم که مرحله اول آن قرار بود در دهه فجر و به طور استانی کلید بخورد و مرحله دوم ان در فروردین ماه به صورت کشوری آغاز به کار کند که به دلیل شیوع کرونا انجام نشد و هیچکس هم نگفت 4 ماه هزینه ما در این خصوص چه شد و قرار است با این همه هزینه چه کنیم؟

این مبتکر یزدی در پایان اظهار کرد: مشکل ما در حوزه ارتباط با دولت و ارگان های دولتی در دوبخش است یکی اینکه بسیاری از ارگان ها بودجه کافی برای هزینه در این مسیر ندارند و دوم نوع تفکر برخی مدیران علیرغم داشتن بودجه کافی است چراکه این آموزش نتیجه زود بازده ندارد و نتیجه ان در سال های اینده مشخص می شود پس مدیری که به دنبال کارنامه برای خود باشد هرگز برای آینده تصمیمی نمی گیرد و فقط الان را می بینند.

انتهای پیام/

 




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری