Skip to Content



یادش به خیر! شب چله در گذشته با حالا خیلی فرق کرده است. در قدیم ایرانی‌ها در چنین شبی غذاهای سنتی می‌خوردند ضمنا زودتر شام صرف می‌کردند تا بتوانند برای شب‌نشینی و خوردن تنقلات و میوه به اصطلاح جا داشته باشند.

یزدبانو؛ یادش به خیر! شب چله در گذشته با حالا خیلی فرق کرده است. در قدیم ایرانی‌ها در چنین شبی غذاهای سنتی می‌خوردند ضمنا زودتر شام صرف می‌کردند تا بتوانند برای شب‌نشینی و خوردن تنقلات و میوه به اصطلاح جا داشته باشند. البته حالا هم بعضی خانواده‌ها به سبک قدیم، غذاهای ویژه شب یلدا را می‌پزند و نوش جان می‌کنند. از جمله غذاهای ویژه برای این شب، فسنجان، قیمه ریزه  یا کوفته شوید با باقلاست، اما یکی از غذاهای پیشنهادی ما برای این شب، «مقبول پلو» است. «مقبول پلو» غذایی است که کمتر بین مردم رواج دارد، ولی به قول دکتر  رسول حیدری، محقق و مشاور  تغذیه سالم مناسب برای شب یلداست. وی در خصوص شیوه تهیه آن، توضیح می‌دهد.

     مواد لازم (برای 4 نفر):

برنج سبوس‌دار: 2/12 پیمانه 
لپه: 2/11 پیمانه 
کشمش: 2/11 پیمانه 
پیاز خرد شده: 1 عدد بزرگ
نمک: به میزان لازم
 زنجبیل: به اندازه لازم
 دارچین: به اندازه لازم
 ادویه پلویی: به میزان لازم
زعفران آب شده: به میزان لازم
روغن حیوانی (گاوی)، روغن کنجد یا روغن زیتون:  به میزان لازم

     روش تهیه:

برنج و لپه را از قبل جدا خیس می‌کنیم. 
لپه را با آب و كمی زردچوبه می‌پزیم تا کاملا بدون آب شود. 
پیاز را با روغن و زردچوبه کمی تفت می‌دهیم. 
مدتی بعد ادویه، دارچین و زنجبیل را افزوده و مجددا کمی تفت می‌دهیم. 
در مرحله بعدی کشمش را اضافه می‌کنیم.
 برنج را هم با پنج پیمانه آب و نمک می‌پزیم. 
چند دقیقه قبل از اینکه آب برنج تمام شود، لپه را به آن اضافه می‌کنیم. 
موقع دم کردن برنج، پیاز و کشمش آماده شده را وسط برنج قرار می‌دهیم. 
در آخر كمی زعفران آب شده به آن افزوده و اجازه می‌دهیم پلو با حرارت ملایم دم بکشد.

     ارزش غذایی

مقبــول پـلــو از ارزش غــذایــی بـالایــی برخوردار است. به طوری که دارای انرژی، پروتئین  و  ویتامین‌هایی شامل ویتامین  A، ویتامین B، ویتامین E، ویتامین C، فیبر ،آهن، روی، کلسیم و پتاسیم و... است.

آشپزی مثبت

انتهای پیام/ش




رای شما
میانگین (1 رای)
The average rating is 5.0 stars out of 5.

ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری